29 items gevonden

Artikel • De stuurloze stem van de valszinger • Gerda Telgenhof

Het is een bron van conflicten, schaamte en ergernis en vaak is er niets tegen te doen: vals zingen. Naar de oorzaken van vals zingen is, voor zover bekend, geen onderzoek gedaan. Is het erfelijk? Lig...

Artikel • Het notenschrift • Elisabeth Lebret

Het aanleren van het notenschrift neemt in het muziekonderwijs aan de derde klas een aparte plaats in. Hoe kunnen we de kinderen, die tot nu toe zo prettig onbewust in de klank hebben rondgedreven, me...

Artikel • Rudolf Steiner over kunstzinnig onderwijs • Tonnie Brounts

Inleidende woorden:In het kader van onderzoek naar onderwijs als kunstzinnig proces heb ik als tweede deelonderzoek een overzicht gemaakt van de onderwerpen waarbij Rudolf Steiner zelf spreekt over ku...

Artikel • Het vrijeschool leerplan muziek in een notendop • Astrid Schoots

(Op de vrijescholen wordt nog de oude nummering van klassen gebruikt: klas 1 is groep 3, klas 2 is groep 4 enzovoort)Het leerplan muziek op de vrijeschool herhaalt in het kort de grote ontwikkelingen ...

Artikel • Muziekles in de derde klas (groep 5) • Elisabeth Lebret

De negenjarige is net begonnen zichzelf te ontdekken, afgescheiden van de wereld waarmee hij eerst zo vanzelfsprekend één was. Elk muzikaal materiaal, dat spreekt van deze eenheid en geborgenheid, ...

Artikel • De zevendeklasser (brugklas) • Astrid Schoots

Grote lichamelijke veranderingen: bij het 11/12-jarige kind is beschreven hoe in de fysieke ontwikkeling 'het skelet wordt gepakt': hoe via spieren en pezen een nauwere verbinding met de botten tot s...

Artikel • Muziek maken is luisteren • Willemijn Soer en Astrid Schoots

Dit artikel bevat een puntsgewijze opsomming van een groot aantal aandachtspunten bij de muziekles; gezichtspunten over het aanleren, leiden, verwerken en uitvoeren van liederen. Het geeft een brede b...

Artikel • De tweedeklasser (groep 4) • Astrid Schoots

De lichaamsbouw: het uiterlijk van de tweedeklasser maakt ten opzichte van de eersteklasser een verandering door: de benen en het lijfje komen in een duidelijke lengtegroei. De vaak slanke kinderen be...

Artikel • Wat muziek doet met kinderhersenen • Mark Mieras

Muziekonderzoek is hot. Wetenschappers hebben stijgende belangstelling voor de invloed van muziek op de hersenen. Hun voorlopige conclusie: zingen en musiceren ondersteunt de ontwikkeling van sleutelv...

Artikel • Hoopvol onderwijs • Mark Mieras

Culturele of creatieve activiteiten op school zijn veel meer dan 'een prettige onderbreking van het leren'. Ze stimuleren leerlingen om sleutel-vaardigheden te ontwikkelen voor later. Kinderen en tien...

Artikel • Scheppend musiceren • Reinhild Brass

Wil men heden spreken over de musicus in de mens en hoe deze gewekt kan worden door het muziekonderwijs, dan moet men eerst de blik richten op die krachten die hem laten verkommeren: de overmaat aan l...

Artikel • De vierdeklasser (groep 6) • Astrid Schoots

Een grote verandering: de intimiteit en de geborgen sfeer van de eerste drie klassen wordt doorbroken: in de vierde kunnen de kinderen tot een rusteloze, lastige verzameling 'individuutjes' worden. De...

Artikel • De derdeklasser (groep 5) • Astrid Schoots

Uiterlijk: de derdeklasser is meestal 8 à 9 jaar oud. De gezichtsuitdrukking wordt individueler, het wisselen van de voortanden is bijna achter de rug. (Het verdere wisselen gaat nog jaren door.) De ...

Artikel • De kracht van muziek • Susan Hallam

 De impact ervan op de intellectuele, sociale en persoonlijkeontwikkeling van kinderen en jongeren Perceptuele, taal- en geletterdheidsvaardighedenSpraak en muziek delen een aantal verwerkingssyste...

Artikel • Muziek als medicijn

In het oude China was de kracht van muziek nauw verbonden met de traditionele geneeskunst. Die verbintenis tussen muziek en geneeskunde was al zichtbaar in de eeuwenoude Chinese karakters uit het zege...

Artikel • Muziekles in de eerste klas (groep 3) • Elisabeth lebret

In het 'Muziekboek voor de drie laagste klassen van de Vrije Scholen' heeft Elisabeth Lebret in 1970 een rijke verzameling liedjes en liedsuggesties bijeengebracht. Lebret is daarbij uitgegaan van de ...

Artikel • Inleiding Over de Stroom • Marcel van Os

Wie kan zich nog herinneren dat hij voor het eerst meerstemmig zong? Beter gezegd dat hij voor het eerst de meerstemmigheid als meerstemmigheid kon ervaren? Wanneer ik dit vraag aan leerlingen of stud...

Artikel • Omgaan met brommers • Philippe Hulst

InleidingDit artikel is gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd in 2024 door Philippe Hulst, vierdejaars student aan de Opleiding Docent Muziek te Hogeschool Leiden. Het doel van dit onderzoek was om ha...

Artikel • Wat onderzoek ons leert over muziek op school • Mark Mieras

Waarom is muziek op school zo belangrijk? Hoe helpt muziek kinderen om zich te ontwikkelen? Hoe draagt het bij aan samen leren? Daar is de afgelopen jaren veel onderzoek naar gedaan. Méér Muziek in ...

Artikel • Brommers • Astrid Schoots

Wanneer iemand moeizaam of helemaal niet kan zingen, slecht wijs kan houden of een toon niet of alleen bij benadering kan nazingen, is er vaak sprake van zogenaamd "brommen". Dit verschijnsel doet zic...

Artikel • Pentatoniek en kwintenstemming • Astrid Schoots

Pentatonische muziek klinkt vaak open, zwevend en licht; het kan een gevoel van tijdloosheid geven, met een dromerige en sprookjesachtige stemming, wijds en omhullend tegelijk. Dit heeft te maken met...

Artikel • Waarneming en beleving van de muzikale toon • Norbert Visser

Inleiding tot de vraagstelling rond de elektronische toonWe leven in een tijd waarin de muzikale toon, kwantitatief gesproken, bijna uitsluitend elektronisch hoorbaar is. Als we voor één dag alle lu...

Artikel • De kinderstem - bereik, mutatie

De kinderstem van 0 jaar tot even na de mutatie onderscheidt zich, evenals de stem van de volwassene, in omvang (het totale bereik) en timbre (kleur). Het idee dat de kinderzangstem een omvang heeft v...

Artikel • De eersteklasser (groep 3) • Astrid Schoots

NabootsingWanneer een kind op aarde komt, wordt het fysiek geboren. De andere wezensdelen (het levens- en zielenlichaam en het ik) zijn nog als het ware om het kind heen, en moeten in de komende jaren...
Vogel

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief