De impact ervan op de intellectuele, sociale en persoonlijke
ontwikkeling van kinderen en jongeren
Perceptuele, taal- en geletterdheidsvaardigheden
Spraak en muziek delen een aantal verwerkingssystemen. Muzikale ervaringen die de verwerking verbeteren, kunnen dus invloed hebben op de waarneming van taal, wat op zijn beurt invloed heeft op het leren lezen. Actieve betrokkenheid bij muziek scherpt de vroege codering van linguïstische klanken in de hersenen aan. Achtjarige kinderen met slechts 8 weken muzikale training vertoonden verbetering in perceptuele cognitie in vergelijking met controles.
Spraak maakt uitgebreid gebruik van structurele auditieve patronen gebaseerd op timbreverschillen tussen fonemen. Muzikale training ontwikkelt vaardigheden die de waarneming van deze patronen verbeteren. Dit is cruciaal voor het ontwikkelen van fonologisch bewustzijn, wat op zijn beurt bijdraagt aan succesvol leren lezen. Spraakverwerking vereist vergelijkbare verwerking als melodische contour. Achtjarige kinderen met muzikale training presteerden beter dan controles op tests van muziek en taal. Leren om verschillen tussen tonale en ritmische patronen te onderscheiden en deze te associëren met visuele symbolen lijkt over te dragen naar verbeterd fonemisch bewustzijn. Het leren bespelen van een instrument verbetert het vermogen om woorden te onthouden door vergroting van de linker craniale temporale gebieden. Muzikaal getrainde deelnemers herinnerden zich 17% meer verbale informatie dan degenen zonder muzikale training. Kinderen die moeite hebben met het begrijpen van leesteksten hebben baat gehad bij training in ritmische uitvoering.
Rekenkunde
Onderzoek naar de relaties tussen wiskunde en actieve muzikale betrokkenheid heeft wisselende resultaten opgeleverd, mede doordat niet alle wiskundige taken onderliggende processen delen met die van muziek. Overdracht is afhankelijk van de mate van overeenkomst; bijvoorbeeld, kinderen die instructie kregen op ritme-instrumenten scoorden hoger op deel-geheel wiskundige problemen dan degenen die pianoles en zangles kregen.
Intellectuele ontwikkeling
Het leren van een instrument heeft invloed op de intellectuele ontwikkeling, vooral op ruimtelijk redeneren. Een overzicht van 15 studies vond een 'sterke en betrouwbare' relatie, waarbij de auteur de verschillen vergeleek met één inch in hoogte of ongeveer 84 punten op gestandaardiseerde schooltests. Een onderzoek dat het effect van muzieklessen (standaard toetsenbord, Kodaly-stem) vergeleek met dramalessen of geen lessen, vond dat de muziekgroepen betrouwbaar grotere toenames in IQ hadden. Kinderen in de controlegroepen hadden gemiddeld een toename van 4,3 punten, terwijl de muziekgroepen een toename van 7 punten hadden. Op alle behalve 2 van de 12 sub-testen had de muziekgroep grotere toenames dan de controlegroepen.
Algemene prestaties en creativiteit
Er is een consistente relatie tussen actieve betrokkenheid bij muziek en algemene prestaties, maar veel onderzoek heeft moeite gehad om verstorende factoren uit te sluiten. Een recente studie, met gebruikmaking van gevoeligere statistische modellering, overwon deze moeilijkheden. Twee nationaal representatieve gegevensbronnen in de VS met gegevens van meer dan 45.000 kinderen vonden dat associaties tussen muziek en prestaties bleven bestaan, zelfs wanneer eerdere prestaties in rekening werden gebracht.
Muzikale deelname verbetert de gemeten creativiteit, vooral wanneer de muzikale activiteit zelf creatief is, bijvoorbeeld improvisatie.
Persoonlijke en sociale ontwikkeling
Algemene prestaties kunnen beïnvloed worden door de impact die muziek heeft op persoonlijke en sociale ontwikkeling. Het bespelen van een instrument kan leiden tot een gevoel van prestatie; een toename van zelfvertrouwen; verhoogd zelfvertrouwen; volharding bij het overwinnen van frustraties bij het leren; zelfdiscipline; en een middel bieden voor zelfexpressie. Deze kunnen de motivatie voor algemeen leren verhogen en zo bijdragen aan verbeterde prestaties.
Deelnemen aan muzikale groepen bevordert vriendschappen met gelijkgestemde mensen; zelfvertrouwen; sociale vaardigheden; sociale netwerken; een gevoel van verbondenheid; teamwork; zelfdiscipline; een gevoel van voldoening; samenwerking; verantwoordelijkheid; inzet; wederzijdse ondersteuning; binding om groepsdoelen te bereiken; verhoogde concentratie en biedt een uitlaatklep voor ontspanning. Onderzoek in de VS naar de voordelen van deelname aan een band vond dat 95% van de ouders geloofde dat deelname aan de band educatieve voordelen bood die niet te vinden waren in andere klaslokalen. Werken in kleine muzikale groepen vereist de ontwikkeling van vertrouwen en respect en vaardigheden op het gebied van onderhandeling en compromis.
In de adolescentie draagt muziek in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van zelfidentiteit en wordt gezien als een bron van steun wanneer jongeren zich verdrietig of eenzaam voelen.
Muziek is gekoppeld aan het vermogen om emotionele gevoeligheid te vergroten. Het herkennen van emoties in muziek is gerelateerd aan emotionele intelligentie.
Het verhogen van de hoeveelheid muziek in het klaslokaal kan sociale cohesie binnen de klas vergroten, meer zelfredzaamheid, betere sociale aanpassing en positievere attitudes bevorderen, vooral bij leerlingen met een lage bekwaamheid en ontevredenheid.
De positieve effecten van betrokkenheid bij muziek op persoonlijke en sociale ontwikkeling zullen alleen optreden als het over het algemeen een plezierige en lonende ervaring is. De kwaliteit van het onderwijs, de mate waarin individuen ervaren dat ze succesvol zijn, en of het op lange termijn een positieve ervaring is, zullen allemaal bijdragen aan de aard van eventuele persoonlijke of sociale voordelen.
Fysieke ontwikkeling, gezondheid en welzijn
Ritmische begeleiding bij lichamelijke opvoeding bevordert de ontwikkeling van fysieke vaardigheden.
Het leren bespelen van een instrument verbetert de fijne motorische coördinatie.
Er kunnen specifieke gezondheidsvoordelen zijn voor zingen met betrekking tot het immuunsysteem, ademhaling, het aannemen van een goede houding, verbeterde stemming en stressvermindering. Het onderzoek is uitgevoerd met volwassenen, maar deze voordelen zouden ook van toepassing kunnen zijn op kinderen.
Het volledige artikel is te lezen via deze link.