Pedagogische motieven


Een goed verhaal over muziekonderwijs

Muziek is van waarde is voor álle opgroeiende kinderen. Niet alleen voor kinderen die daar talent voor hebben. Daarom verdient muziek een prominente plek op school.

Maar hoe draagt muziek precies bij aan de ontwikkeling van kinderen? Vrijeschoolliederen wil met Educatie door muziek inzicht geven in de pedagogische motieven.

Muziekpedagogen geven een veelkleurig beeld van de betekenis van muziekonderwijs. De een richt zich vooral op de stimulering van de ontwikkeling van het brein. De ander benadrukt de sociale voordelen van gezamenlijk musiceren of focust juist op individuele expressie en creativiteit. Al deze gezichtspunten samen vormen vormen de pedagogische grondslag voor muziekonderwijs.

Vrijeschoolliederen zet deze verschillende perspectieven hieronder op een rijtje. Zodat iedereen zich bewust kan worden van de vormende waarde van muziekonderwijs en die overtuiging kan uitdragen aan ouders, collega's, schoolleiders en beleidsmakers. 
 

Wat leren kinderen door muziek?

Illustratie

Muzikale ontvankelijkheid

Zelfs zonder woorden kan muziek emoties overdragen, als een universele taal. De ervaring die muziek teweeg brengt gaat over emoties en je verbonden voelen met jezelf en elkaar. Dat versterkt de sociale cohesie en kan een blijvende verrijkende ervaring zijn.

Muzikale geletterdheid kan die ervaring verder uitbouwen en naar een hoger niveau tillen.

Cognitieve vaardigheden

Muziek is van grote waarde bij de ontwikkeling van het leervermogen en de vitaliteit van kinderen. Het heeft een bewezen invloed op de ontwikkeling van de hersenen en bevordert daardoor de cognitieve ontwikkeling en de taalvaardigheid. 

Daarnaast heeft muziek vele mogelijkheden om leerstof te verwerken, waardoor kinderen zich er beter mee kunnen verbinden.

Verbinden en luisteren

Gezamenlijk muziek maken doet een beroep op het vermogen om je te verbinden met anderen, te luisteren, af te stemmen en mee te bewegen. Het sociale proces dat hierbij geoefend wordt is een vorm van communicatie die het groepsgevoel versterkt. 

Het samenwerken aan een muzikaal doel en de gemeenschappelijke, gedeelde emotie geven veel voldoening. 

Zelfsturing

Muziek maken werkt activerend en integrerend op het innerlijk van kinderen. Ze leren expressie te geven aan hun belevingswereld en hun creativiteit vorm te geven.

Dit vermogen heeft een positieve uitwerking op hun executieve functies: het reguleren van gedrag, planning, flexibiliteit en effectief functioneren.

Veerkracht en balans

Kunstzinnige vakken ondersteunen een harmonische ontwikkeling van kinderen. Beeldende en muzische kunsten bieden twee richtingen om het kunstzinnige te oefenen: vorm in de beweging te brengen, en beweging in de vorm te brengen.

Hierdoor leren kinderen om beide processen te hanteren in het dagelijkse leven, waardoor ze veerkrachtig, autonoom en sociaal vaardig worden.

Laatste artikelen

Artikel • Rudolf Steiner over kunstzinnig onderwijs • Tonnie Brounts

Inleidende woorden:In het kader van onderzoek naar onderwijs als kunstzinnig proces heb ik als tweede deelonderzoek een overzicht gemaakt van de onderwerpen waarbij Rudolf Steiner zelf spreekt over ku...

Artikel • Wat onderzoek ons leert over muziek op school • Mark Mieras

Waarom is muziek op school zo belangrijk? Hoe helpt muziek kinderen om zich te ontwikkelen? Hoe draagt het bij aan samen leren? Daar is de afgelopen jaren veel onderzoek naar gedaan. Méér Muziek in ...

Artikel • Wat muziek doet met kinderhersenen • Mark Mieras

Muziekonderzoek is hot. Wetenschappers hebben stijgende belangstelling voor de invloed van muziek op de hersenen. Hun voorlopige conclusie: zingen en musiceren ondersteunt de ontwikkeling van sleutelv...

Laatste podcasts

Podcast • Interview Christiane Nieuwmeijer

Christiane Nieuwmeier is lector Muziek in onderwijs aan de Hogeschool leiden, en doet onderzoek naar nieuwe manieren waarop jonge kinderen met muziek in aanraking kunnen komen. Omdat veel leerkrachten zich vaak onbekwaam voelen om met hun klas muziek te maken, zoekt Christiane wegen waarbij de generieke onderwijscompetenties van deze leerkrachten ingezet kunnen worden bij het vrije muzikale spel van de leerlingen.

Podcast • Interview Rik ten Cate

Rik ten Cate is beeldend kunstenaar, en was leerkracht in het basisonderwijs en geruime tijd docent op de Hogeschool leiden. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met muziek, hij bouwde en bespeelt zelf vele instrumenten, en kent daardoor de beeldende kunsten en de muzische kunsten van binnenuit. In dit interview vertelt hij over de verschillende werking van beide kunstvormen, zowel bij volwassenen als in lessituaties bij kinderen.

Podcast • Interview Marcel van Os

In deze podcast vertelt Marcel van Os over het verloop van zijn muzikale carrière, eerst als organist bij een jeugdkoor, later als muziekdocent in Zutphen en daarna als docent op de Hogeschool Helicon en de Vrijeschool pabo. Hij benadrukt het belang van een speelse benadering van muzieklessen die aansluiten bij de leeftijd van de kinderen. Hij beschrijft het leerproces van de studenten en de manier waarop hij ze steeds meer het belang van muziekonderwijs laat inzien.
Vogel

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief